perjantai 13. tammikuuta 2017

Yoga Journal

 
Saanko esitellä uuden ihastukseni: Yoga Journal! Tämän kalenteri-päiväkirja-motivaatiokirjan kanssa aloitan ja päätän nykyään jokaisen päiväni. Tämän myötä myös joogamatosta ja puhelimen meditaatiosovelluksesta on tullut jokapäiväisiä seuralaisiani. Toivon tämän kaiken johtavan lopulta siihen, että joogasta ja meditaatiosta tulee mulle elämäntapa, ja että tästä elämäntavasta seurauksena on parempi terveys ja kirkkaampi, onnellisempi ja levollisempi mieli. 

Yoga Journal on osa Lyndelle Palmer Clarken luomaa Dailygreatness-kirjojen sarjaa ja nimensä mukaisesti Yoga Journal nostaa tarkastelun keskiöön joogan harjoittamisen ja jooga-asenteen. Kirja on samanaikaisesti kalenteri, päiväkirja, joogapäiväkirja ja itsereflektion väline, jonka avulla on mahdollista asettaa itselleen tavoitteita ja niiden toteutumista tukevia tehtäviä sekä seurata tavoitteiden toteutumista. Samoin kirjan sivuilla voi pohtia arvojaan, motivoida itseään toimintaan kirjaamalla ylös omaa itseä vahvistavia affirmaatioita ja pitää kiitollisuuspäiväkirjaa. Erittäin kokonaisvaltainen paketti siis.

Kirja rakentuu niin, että sen alkusivuilla pohditaan omia arvoja, haaveillaan ja mietitään, mikä on se oma "missio", jonka mukaan elämää lähdetään järjestämään. Tämän jälkeen elämä jaetaan kahdeksaan osa-alueeseen (a) terveys ja ruumiillisuus b) emotionaalinen, henkinen ja henkilökohtainen kasvu c) parisuhde d) sosiaalinen elämä ja hauskanpito e) perhe ja ystävät f) työ ja ura g) raha ja talous h) yhteisö ja antaminen), joiden jokaisen kohdalla kysytään seuraavat kysymykset:

  • Mitä haluan? 
  • Miksi haluan? 
  • Kuka haluan olla? 
  • Miten saan sen tapahtumaan?
  • Milloin saan sen tapahtumaan? 
  • Mitä pelkoja, esteitä ja rajoittavia uskomuksia tulen päämääriäni tavoitellessani luultavasti kohtaamaan?
Vastaukset kysymyksiin kirjataan osaksi taulukkoa, jolle kirjoittaja on antanut nimen My Conscious Life Blueprint (mitenköhän tämän kääntäisi suomeksi?), ja ideana on ryhtyä elämään päivittäisten käytäntöjen tasolla todeksi mielessä hahmoteltuja asioita ja palata sitten aina viikoittain, jokaisena sunnuntaina, katsomaan omaa Blueprintiään sillä silmällä, että miten on sen viikon aikana tehtävässään onnistunut.

Alkupohdintasivujen jälkeen kirja koostuu päiväsivuista niin, että maanantaista lauantaihin jokaiselle päivälle on oma sivu niin, että päivä alkaa kirjaamalla ylös sen päivän kiitollisuuden aiheita, tärkeitä tehtäviä sekä affirmaatioita ja päättyy sen pohtimiseen, mikä tuona päivänä meni hyvin, mitä opittiin ja missä asiassa olisi voinut toimia paremmin. Ajatuksena on liittää sekä aamu- että iltasessioon kirjan kanssa myös pieni meditaatiohetki. Lisäksi jokaisella päiväsivulla on kalenteritila, johon voi merkitä tapaamisiaan ja muistettavia asioita, sekä tila muistiinpanojen tekemiselle joogaharjoitusta koskien (kirjan tekijän ajatuksena on, että jokaiseen päivään kuuluu joogaharjoitus). Myös päivän aikana mieleen nousseita inspiraation aiheita, unia tai mitä nyt haluaakaan, mahtuu lyhyesti kirjaamaan päiväsivulle. Sunnuntaisin vedetään sitten yhteen ajatuksia viikon aikana tapahtuneista asioista ja oivalluksista, suhteutetaan omia tekemisiä Blueprintissä kirjoitettuihin päämääriin ja ajatuksiin sekä suunnitellaan tulevaa viikkoa. Lisäksi aina kolmen kuukauden välein suoritetaan check-in, jossa pohditaan, miten on siihen asti mennyt, ja asetetaan taas uusia välitavoitteita seuraavan kolmen kuukauden ajalle. Vuoden ja kirjan lopussa tehdään vielä koko vuotta koskeva katsaus ja "tilinpäätös".

Kirja on ollut mulla käytössä nyt vuoden alusta eli vajaat pari viikkoa ja tuosta ajasta olen pystynyt vasta tämän käynnissä olevan viikon ajan toteuttamaan kirjan täyttämisen lisäksi myös jooga- ja meditaatioharjoituksia (multa otettiin sairaalassa jälleen selkäydinnestenäyte ja siitä sekä sen päälle iskeneestä flunssasta toipuessa meni lähes viikko). Fiilis kirjan ja jooga- ja meditaatioharjoitusten parissa vietetystä lyhyestä ajasta on ihan loistava! Paneuduin ihan tosissani ensinnäkin tuon Blueprintin täyttämiseen ja mulla on nyt todella paljon selkeämpi käsitys siitä, mitä ovat ne asiat, joiden eteen haluan lähteä hommia paiskimaan ja mikä on se järjestys, missä noita asioita lähden edistämään. Blueprintin täyttäminen pakotti mut myös miettimään elämäni enemmän tai vähemmän laiminlyötyjä osa-alueita, jotka ovat kuitenkin tosi tärkeitä, ja iloitsen siitä, että nämäkin asiat olen saanut nyt nostettua agendalleni. Tavoitteista on tullut myös todellisempia, kun olen asettanut niille jonkinlaiset aikarajat ja pilkkonut ne ihan konkreettisiksi teoiksi. Isommatkin ja aiemmin jotenkin hahmottomalta mössöltä tuntuneet asiat tuntuvat kirjan täyttämisen myötä ihan hoidettavissa olevilta ja kihisen innosta päästä hommiin! Mitä päiväsivujen täyttämiseen tulee, niin rutiini sen suhteen on vähän hakusessa vielä. Kirjan tekijä suosittelee lyhyttä meditaatiota ennen aamuosion täyttämistä, mutta en ole päässyt tähän rutiiniin vielä kiinni. Olen istunut kirjani ääressä aamukahviani siemaillen ja jättänyt meditaation ainoastaan iltajoogaa seuranneeseen rauhalliseen hetkeen (iltakysymykset olen täytellyt joogan ja meditaation jälkeen). Toimii ainakin toistaiseksi näinkin. Ehkäpä kun meditaatiokokemus ja -innostus kasvaa, saan myös aamumeditaation (ehkä jopa muutaman jooga-asanan?) osaksi aamurutiiniani.

Joogasta ja meditaatiosta mulla on jonkin verran aiempaa kokemusta (joogasta vähän enemmän, meditaatiosta vähemmän), mutta molemmat harrastukset ovat olleet enemmän tai vähemmän tauolla. Aloittelen joogaharrastuksen elvyttelyä ainakin nyt alkuun ihan kotona joogaamalla - tekemällä itsenäisesti aurinkotervehdyksiä ja muita tuttuja asanoita tai tekemällä ohjattuja harjoituksia nettivideoiden tai puhelimen joogasovellusten avulla. Toivottavasti kunto ja rasituksen sieto kasvaa harjoitusten myötä sen verran, että jossain vaiheessa jossain joogasalilla käyminenkin tuntuu enemmän mahdolliselta - haaveilen kykeneväni vielä jossain vaiheessa harrastamaan jälleen ohjattua astangaa. Meditoimista varten latasin puhelimeeni Insight Timer -sovelluksen, joka sisältää sekä ajastimen että ohjattuja meditaatioita ja näitä teen sitten fiiliksen mukaan.

Näillä eväin siis eteenpäin tänä vuonna (unohtamatta aikomustani tutkimusmatkailla - ajatus, joka sopii hyvin yhteen sen kanssa, mitä olen Yoga Journalini sivuille rustaillut. Hyvä tästä tulee!     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti