sunnuntai 25. maaliskuuta 2018

Itse tehty pähkinävoi






Tekipä mieleni testata erästä reseptiä, jonka yhtenä keskeisenä raaka-aineena on pähkinävoi. En ollut sellaista aiemmin ostanut, mutta ajattelin, että tottakai ison Prisman tai Cittarin hyllystä kyseistä tuotetta löytyy. Väärin luultu! Hyvälaatuisen, maidottoman ja makeuttamattoman pähkinävoin, jota ei ole tehty maapähkinöistä (jotka eivät ole pähkinöitä lainkaan), metsästäminen markettien hyllyiltä osoittautui mahdottomaksi tehtäväksi. Prismasta ei löytynyt ainoatakaan harkinnan arvoista purnukkaa, vaikka erilaisia sokerilla kyllästettyjä maapähkinävoivaihtoehtoja oli sen kymmentä sorttia. Citymarketista löytyi yksi hasselpähkinävoi, joka oli vieläpä maidoton, mutta jossa pähkinää oli säälittävän vähän ja sokeria sitten senkin edestä. Mietin jo, että näinkö on lähdettävä seuraavaksi ratsaamaan Punnitse & Säästä:n tarjontaa, mutta sitten kävi mielessä, että ei kai pähkinävoin tekeminen itsekään voi olla niin vaikeaa?

No kuulkaa, ei ole vaikeaa! Väittäisin, että onnistuu kaikkein tunareimmaltakin kokilta. Google tiesi kertoa, että perusresepti menee suurin piirtein näin: ladataan haluamiaan pähkinöitä pellille, paahdetaan uunissa 175-200 asteessa kunnes pähkinät saavat mukavan ruskean ja paahtuneen pinnan, annetaan jäähtyä. Siitä sitten pähkinät monitoimikoneeseen tai blenderiin kera öljylorauksen ja suolahyppysellisen ja annetaan koneen jauhaa, kunnes pähkinät muuttuvat tahnaksi. Siinäpä se!

Itse tein voin noin 400 grammasta erilaisia kaapista löytyneitä pähkinöitä ja manteleita. Öljynä käytin luomuoliiviöljyä ja suolana puhdistamatonta merisuolaa. Vain kolme hyvälaatuista raaka-aineitta eikä lisättyä sokeria tai lisäaineita. Ei huono! Katsotaanpas vertailun vuoksi, mitä se Cittarin hyllystä löytynyt hasselpähkinävoi piti sisällään: sokeri, kasviöljyt (rapsi, palmu), vähärasvainen kaakaojauhe (5,5%), hasselpähkinä (1,5%), emulgointiaine (auringonkukkalesitiini), aromi. Aika eri tavaraa!

Pähkinävoista tuli ihanaa. Piti vastustaa kiusausta lappaa sitä sellaisenaan suoraan purkista suuhunsa. Tarkoitus on säästää tahna herkkujen kokkailuun.

Mitä pähkinöihin sinänsä tulee, niin suhteeni niiden kulutukseen on hiukan kaksijakoinen. Pähkinöissä on paljon terveyden kannalta hyödyllisiä ravinteita, mutta niissä on myös ainesosia, jotka voivat olla ongelmallisia, jos sairastaa autoimmuuni- tai muuta inflammatorista sairautta. Niiden runsas käyttö voi buustata inflammaatiota ja immuunireaktioita liittyen mm. niiden runsaaseen omega6- ja lektiinipitoisuuteen ja jokaisen näitä sairauksia sairastavan on syytä suhtautua pähkinöiden (ja siementen) käyttöön varovaisuudella. Itse pyrin sairauteni takia rajoittamaan pähkinöiden ja siementen käyttöni noin kouralliseen per päivä sekä suosimaan käsittelemättömiä (paahtamattomia ja maustamattomia) pähkinöitä niiden paremman ravinnepitoisuuden takia, tämän verran elimistö tuntuu pähkinöitä sietävän. Suolapähkinät ja pähkinävoit ovat sitten pääasiassa hemmotteluhetkiin varattuja herkkuja.

Katsotaan, mitä kaikkea hyvää tuon purnukan sisällöstä keksin (vai hupeneeko purkki sittenkin kitusiini ennen kuin ehdin siitä mitään kokkaamaan!).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti