perjantai 20. huhtikuuta 2018

Fiksumpaa herkuttelua: raakakaakaolla ja mausteisilla pähkinöillä maustettu kookosmannafudge



Perjantain ja viikonlopun kunniaksi herkuttelua! Testasin La Vida Fresca -blogissa löytynyttä kookosmannafudgereseptiä muokaten sitä hiukan omien mieltymysteni ja käsillä olevien raaka-aineiden mukaiseksi ja kiesus miten hyvää tästä tuli! Herkku ei sisällä valkoista sokeria ja on vegaaninen, viljaton ja paleoruokavalion mukainen, mutta mausta ei todellakaan arvaisi kyseessä olevan minkään "-ton -herkun" - maku ja koostumus on ihan uskomattoman täyteläinen, rikas ja suussa sulava.

Fudgen pääraaka-aine on nimensä mukaisesti kookosmanna, jota on ainakin paleoporukoissa hehkutettu jo muutaman vuoden ajan, mutta johon itse tutustuin jostain syystä vasta nyt. Kookosmanna on jauhettua kookospähkinän "lihaa" eli kookossosetta, johon ei ole lisätty mitään ja jota ei ole kuumennettu. Se sisältää paljon kuitua, puolipitkiä rasvahappoja (MCT), rautaa sekä mangaania, ja siinä on myös hurja määrä lauriinihappoa.

Kun lusikoin ekaa kertaa kookosmannaa kokeeksi sellaisenaan suoraan purkista suuhuni, en ihan tajunnut sitä hypetystä, mitä kookosmannan ympärillä on käyty - ei tehnyt mieli hotkaista puolikasta purkillista kerralla, kuten joillekuille oli kuulemma käynyt. Sitten testasin kookosmannaa banaanilettujen päälle ja smoothien joukkoon ja aloin jo vähän tajuta, miksi monet ihmiset tästä tuotteesta niin tykkäävät. Varsinkin vähän lämmenneenä ja juoksevampaan muotoon muuttuneena sekä muiden herkullisten raaka-aineiden makuihin yhdistyneenä kookosmanna maistuu ja tuntuu suussa ihanan samettiselta. Kun sitten testasin sitä näiden fudgejen teossa, niin olin ihan myyty! Nyt mulla on aina kookosmannaa kaapissa akuuttien herkkuhimojen varalta, siitä kun väsää helposti ja nopeasti yhden jos toisenkin raakaherkun. Myös smoothien joukkoon sujahtaa lähes aina lusikallinen tätä herkkua.

Mutta sitten siihen fudgeohjeeseen. La Vida Fresca -blogin perusohje on seuraavanlainen:

2 dl kookosmannaa
1 dl makeuttamatonta pähkinävoita valintasi mukaan
1-2 tl vaniljauutetta
hunajaa makusi mukaan (ehkä 1-2 rkl, lisää tarvittaessa enemmän)
ripaus suolaa


Fudge valmistetaan sekoittamalla kookosmanna ja pähkinävoi keskenään (tarvittaessa niitä voi mikrottaa puoli minuuttia, jos ovat liian kovia sekoittuakseen). Lisätään hunaja, vanilja ja suola. Maistellaan ja maustetaan, kunnes maku miellyttää, minkä jälkeen seos kaadetaan pieneen, leivinpaperilla vuorattuun vuokaan tai pieniin karkkivuokiin. Vuoka nostetaan jääkaappiin, missä seos saa rauhassa jähmettyä noin parin tunnin ajan. Myös fudgen säilytys tapahtuu jääkaapissa.

Itse käytin omassa fudgessani pähkinävoina itse valmistamaani pähkinä-manteli -voita, jonka resepti löytyy blogistani, sekä vaniljajauhetta vaniljauutteen sijaan. Lisäksi lisämaustoin seosta raakakaakaojauheella ja rouhin fudgemassan sekaan sekä fudgen päälle hieman makean mausteisia paahdettuja pähkinöitä, jotka niin ikään olin itse valmistanut (klikkaa resepti täältä), saadakseni fudgeen purutuntumaa ja pientä potkua. Fudgesta tuli ihanaa! Piti todella käyttää itsehillintää, ettei herkkua kadonnut kerralla muutamaa palaa enempää ja ettei jääkaapin ovi käynyt jatkuvasti. Tykkäsin nauttia oman fudgeni erityisesti tummapaahtoisen kahvin kanssa, pienenä jälkiruokaherkkuna. Tätä reseptiä tulen ehdottomasti käyttämään toistekin ja testaamaan siitä erilaisia variaatioita, joitain ehdotuksia reseptin varioimiseksi löytyy myös tuolta La Vida Fresca -blogista.

Mukavaa viikonloppua, nautitaan elämästä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti